חביבות הביטוח. קרדיט: shutterstock

דייויד ג'רארד, חוקר מאוניברסיטת קרנגי מלון, היה זה שישב בכסא הנהג בנסיעות משפחתיות. למה? ככה. אבל כיום הוא ממהר לתפוס את הכסא שלימין ומשאיר את ההגה לאשתו. למה? כי המדע אמר לו.

ג'רארד הוא אחד משני חוקרים שביצעו מחקר מעמיק על תאונות דרכים בארה"ב שמיירט ומנפץ כמה מהסטריאוטיפים המגדריים הנפוצים ביותר, שבאים לידי ביטוי בנהיגה. להלן החדשות ועיקרן תחילה: לגברים סיכוי גבוה ב-77 אחוזים למות בתאונת דרכים מאשר לנשים. אז תאמרו, 'טוב, יותר גברים נוהגים יותר מהנשים'. אז תגידו. ג'רארד כמובן לקח בחשבון את מספר הקילומטרים שנוסעים הגברים והנשים, ומסיבה זו הבין, כחוקר המכבד את עבודתו, שאין לו באמת ברירה אלא ליישם את מה שגילה ולוותר על ההגה.

וזה עוד מבלי להכניס למשוואה מחקר נוסף, שגילה  כי גברים עוברים על חוקי התעבורה בקצב גבוה בהרבה מנשים.

מסוכנים יותר, יקרים יותר

רוב הגברים שנוהגים בצורה לא אחראית הם, כצפוי, גברים צעירים, שמוציאים אגרסיות על הכביש בצורה ישירה יותר. "95 אחוזים לערך מהלקוחות שלי הם גברים צעירים מתחת לגיל 25", מספר עורך דין ג'ימי מינאווי, מומחה בדיני תעבורה. "ניכר שיש להם בעיות בשיקול דעת על הכביש. אבל גם חוסר הניסיון וכישורי נהיגה מוגבלים משמשים פקטורים חשובים, למרות ואולי בגלל שהם כל כך בטוחים בעצמם".

במחקר הזהירות התברר כי גברים מקבלים דו"חות על נהיגה בפראות (העבירה החמורה ביותר בדיני התעבורה) בקצב גדול פי 3.5 מנשים. נהיגה בשכרות? פי 3. נהיגה בלי חגורת בטיחות? פי 3. מהירות מופרזת? פי 1.75, והתמונה נשארת דומה גם בעבירות אחרות, וזה עוד לפני שהתחלנו לחשוב על כל העבירות החמורות שמתרחשות בלי שיש שוטר תנועה בסביבה. כי בניגוד לעצים שנופלים ביער, נהיגה חסרת אחריות מסוכנת גם אם אף שוטר לא ראה אותה.

"יש גם הבדלים בדרך בה בית המשפט מתייחס לגברים ולנשים שעברו עבירות תעבורה. לנשים מגלים יותר חמלה ועם הגברים קשוחים יותר", אומר עו"ד מינאווי.
 


במכונית החדשה של אבא. אילוסטרציה: shutterstock

הסיבה לקשיחות, לפי מינאווי, היא העובדה שגברים צעירים, לעיתים קרובות יותר, לא נרתעים מענישה. "כבר עם צאתם מהאולם, ולמרות שספגו עונש, הם אומרים לעצמם שאין סיבה שלא יחזרו לכביש. יש לי לקוח שתפסו אותו רק בשנה האחרונה נוהג שלוש פעמים עם רישיון שאינו בתוקף. מי שחשב שזה ירתיע אותו להמשיך ולנהוג עד שייתפס בפעם הרביעית טועה טעות מרה".

זה לא שנשים עושות פחות תאונות, הן פשוט מעורבות בתאונות פחות קשות. "אין לנו דרך באמצעותה נוכל להשוות יכולות נהיגה של גברים לנהיגה של נשים", אמרה בעקבות המחקרים אן מקארט ממכון לנהיגה בטוחה בארה"ב, "אבל כשבודקים למי יש סיכוי גדול יותר למות בתאונה, גברים מנצחים בענק".

הסיכויים האלה נלקחים בחשבון גם על ידי חברות הביטוח, שמגיבות לממצאים האלה בהתאם, חפות משיקולי אגו ועמדות במלחמת המינים הבלתי נגמרת. "בארץ חברת AIG פנתה במיוחד לנשים עם פוליסה זולה יותר ובארה"ב יש הרבה חברות שמציעות הנחות משמעותיות לנשים. הוקמה אפילו חברה שביטחה רק נשים", אומר אסי קריטי, מנכ"ל "קריטי ביטוח והשקעות" מקבוצת "שחם".


מורידות את האגו מהכביש. אילוסטרציה: shutterstock

האם זוהי בעצם הגושפנקה הרשמית שנשים נוהגות טוב יותר מגברים?

"התשובה הארוכה היא שהחברות רוצות לבטח נשים כי הן יודעות שיהיו פחות תביעות, מה שאומר שההכנסה מהתיקים שלהן תהיה גבוהה יותר. חברות ביטוח עושות חישובים סטטיסטיים מעמיקים, הן לא שולפות מהמותן", טוען קריטי.

והתשובה הקצרה?

"כן, הן נוהגות טוב יותר", חותם קריטי.