תערוכת 'קיפולים: ממלאכה מקומית לעיצוב עכשווי'ריכוז בינלאומי של כישרונות. 'קיפולים' (צילום: איתי בנית)

 

הרנסנס של מלאכת-היד (crafts) בעיצוב הפנים בעשורים האחרונים, מקבל ביטוי רב-רושם בתערוכת 'קיפולים: ממלאכה מקומית לעיצוב עכשווי', המוצגת בימים אלה במוזיאון העיצוב בחולון. התערוכה - באוצרותן של לי אדלקורט ופיליפ פימאנו - כוללת שני מיצגים: האחד, קולקציית.'5 132' פורצת-הדרך של המעצב היפני איסי מיאקה, המוצגת לראשונה במסגרת מוזיאלית; השני, עבודותיהם של כ-60 מעצבים מרחבי העולם המייצגות את השתלבותו של מראה מלאכת-היד המסורתית בעיצוב העכשווי.

 

תערוכת '5 132' של איסי מיאקהלהנדס טקסטיל. תערוכת '5 132' (צילום:איתי בנית)

מראה של געגוע

בעוד שבעיצוב התעשייתי הוותיק מכווננים היצירה והפיתוח למטרת הייצור הסדרתי להמונים, התפתח בשנים האחרונות העיצוב בהתאמה אישית, המאפשר ליצור מוצרים אקסקלוסיביים שהלקוח חש כאילו עוצבו במיוחד עבורו. אחד הביטויים לכך הוא טרנד העיצוב המתבסס על מלאכות-היד העתיקות כגון רקמה וסריגה, שגם כשתוצריהן אקראיים ולא מוקפדים למראה, מזכירות ימים רחוקים של עדר כבשים רקום על גובלן או דמות עלמה ענוגה הסרוגה על מעטפת הספה – במראה שמעורר געגוע וריגוש.

תערוכת 'קיפולים: ממלאכה מקומית לעיצוב עכשווי'המראה האקראי. מתוך התערוכה (צילום: איתי בנית)

תערוכת 'קיפולים', שתוצג עד 25 באוקטובר השנה, מציגה את העיצוב העכשווי בעבודות המשקפות את מלאכות-היד המסורתיות, תוך שימור הקשר עם האותנטי אך בתהליכים המשתמשים בטכנולוגיה בת-זמננו. כך, למשל, מקבלות ספות, כורסאות ומנורות מראה 'מקופל' או רב-שכבתי; ואילו הבגדים במראה ה'פליסה' מרובה הקפלים, שהבדים שלהם יוצרו בטכנולוגיה הממחזרת פלסטיק ומשלבת את סיביו בהם, שומרים על צורתם המהונדסת גם בשימוש ארוך-טווח.

מעבודותיו של איסי מיאקההפליסה הנצחי. מעבודותיו של מיאקה (צילום: Associated Fabrication ו-Mai Le, עפ"י cc)

 

האלכימאי של עולם האופנה

תצוגת '5 132' כוללת כ-60 פריטי לבוש כגון שמלות, חולצות, מכנסיים וחגורות מתוך קולקציות של מיאקה מאז 2010 ועד היום, המאפשרות לחוות את הגילוי שבמעבר של צורה משניים לשלושה מימדים. באמצעות שיטה שפותחה על ידי מדעני מחשבים ומהנדסי טקסטיל בסטודיו של מיאקה, הממירה אלגוריתמים מתמטיים למודלים תלת-ממדיים, יצר המעצב היפני קולקציה מבד שהופך לפריט תלת-מימדי ומקופל לצורה דו-מימדית.

חנות של איסי מיאקה, יפןBig in Japan. סניף מיאקה (צילום: troistoques (time-out), עפ"י cc)

"מיאקה הוא האלכימאי של עולם האופנה", אומרת אדלקורט, "ויצירת קפלים היא הזהב בו הוא משתמש, הוא בחר בעיקרון של שינוי צורה, ובחירה זו הובילה אותו להשרות, לרחוץ, לקמט, לשרוף, להתיך, ליישן, לשחוק, לכווץ, לעקם וליצור קפלים בכדי לגלות ממדים חדשים ולפתח דרך ייחודית הנותנת ביטוי לרוח הזמן". מיאקה עצמו תיאר את .5 132 כ"עבודה של תקווה המביעה את דאגותיי לעתיד. איננו יכולים להרשות לעצמנו להמשיך לזרוק דברים, וחשוב היום לייצר בגדים שיהיו שמישים לטווח הארוך. לא רק לעונה או שתיים".

 

Peacock, דרור בן שטריתמרבד מגולגל. Peacock, דרור בן שטרית (צילום: Garrett Ziegler, עפ"י cc)

הטרנספורמציה של הטרדיציה

במקביל לתצוגה של מיאקה מוצגות בתערוכה, כאמור, יצירותיהם של מעצבים מובילים מהעולם שלקחו מלאכות-יד ושיטות עבודה מסורתיות מתחומי האופנה והטקסטיל, ורקחו מהן צורות עיצוביות חדשות. כך, למשל, כיסא ה-Peacock של דרור בן שטרית ו'כיסא כרוב' של המעצב היפני Nendo המוצגים בתערוכה, עוצבו בטכניקת ה'קפלול' המפיחה בהם חיים ותנועה. מנגד, מנורת ה-WireFlow של אריק לוי ו'כיסא קשרים זהוב' של מרסל וונדרס ההולנדי עוצבו בעבודות במחט, טכניקות מעולם מלאכות-היד שהפכו לעקרונות ייצור חדשים.

כיסא קשרים זהוב, מרסל וונדרסעבודה במחט. כיסא קשרים זהוב, מרסל וונדרס (צילום: אתר המעצב)

מאיקה הארדה הגרמנייה הצעירה יצרה את Zieharsofika - ספסלים ושרפרפים מרופדים במחצלות מוקצפות, שגולגלו בצורת אקורדיון והותקנו בתוך מסגרות עץ עם רצועות אלסטיות. לעומתה, כיסה טורד בונטייה ההולנדי כיסא במאות פיסות קטנטנות של עור, בעיצוב שהפיח בסגנון הגותי-ויקטוריאני רוח מודרנית – מה שמסביר את השם שהוא העניק ליצירתו: 'כיסא מכשפה'. באותה רוח עיצובית, יצר טל גור את כיסא ה'אפליקשיה' - אלפי קשיות שתייה מפלסטיק בצבעים שונים, שנכבשו לתוך מטריצת עץ וחוברו בהמסת מבוקרת לכדי מקשה אחת.

אפליקשיה, טל גוראפשר קשית, בבקשה? אפליקשיה, טל גור (צילום: איתי בנית)

 

לשקם את האריג החברתי

מי שהלך רחוק עוד יותר הוא ואדים קיברדין הרוסי, שבחר לבנות את כורסת 'נייר שחור 37' שלו מ-37 שכבות נייר ו-20 חתיכות קרטון גופר שהונחו זו על זו, על בסיס תיאוריית הכאוס מתוך ניסיונו "להבין את היופי שהבפרעה". את האלגנטיות בעיצוב כורסה ניתן לראות ב-smock של פטריסיה אורקיולה האיטלקייה, ממובילות טרנד מלאכות-היד, ששפכה אור חדש על העיצוב בסגנון הערסל כשכיסתה מסגרת פלדה בפוליאוריטן מוקצף שעוצב בצורת קפלים שנראים בדיוק כמו ערסל - והכל על רגל מגומי סינתטי.

נייר שחור 37, ואדים קיברדיןהיופי שבהפרעה. נייר שחור 37, ואדים קיברדין (צילום: אתר designboom)

אדלקורט, הנחשבת לחזאית הטרנדים מהמפורסמות בעולם ואף דורגה ב-2011 על ידי מגזין Time בין המשפיעים בעולם האופנה, אומרת ש"אנו מטליאים יחד פיסות בדים על מנת להעניק פן חדש לעיצוב רהיטים. יצירת קפלים וקיפולים בחומר מובילה להתהוות צורות חדשות וחדות יותר, ויוצרת ארכיטקטורה חדשנית במרחב החיים. אנו חברה 'פרומה' הסובלת ממשבר סוציו-אקונומי הגורם לאדם להיות מרוכז בעצמו, והגיע הזמן לפעולה מתקנת שתשקם את האריג החברתי הפרום".

לי אדלקורטארכיטקטורה חדשנית. אדלקורט (צילום: Hubert Burda Media, עפ"י cc)

 

להנאתכם, הנה עוד מוצגים מופלאים מתוך התערוכה:

כיסא כרוב, Nendoבד על בד על בד. כיסא כרוב, Nendo (צילום: אתר המעצב)

Zieharsofika, מאיקה הארדהאקורדיון מוקצף. Zieharsofika, מאיקה הארדה (צילום: אתר המעצבת)

כיסא מכשפה, טורד בונטייהאברא קדברא בעור. כיסא מכשפה, טורד בונטייה (צילום: אתר חברת 'מורוסו')

Smock, פטריסיה אורקיולהלהתערסל בכיסא. Smock, פטריסיה אורקיולה (צילום: אתר made in design)

WireFlow, אריק לויתרשים חשמלי מהתקרה. WireFlow, אריק לוי (צילום: Inhabitat Blog, עפ"י cc)