חושבים ירוק - מרוויחים ירוק. קרדיט: Shutterstock

לפני כעשור הכה הגל הירוק את העולם והביא עימו סדרי עדיפויות חדשים: הצורך לשמור יותר על הסביבה, להפחית בזיהום האוויר, הים והיבשה, ולהכניס משתנה נוסף אל המשוואה העסקית – בריאותם ואיכות חייהם של בני האדם.

איש לא יטען כי המהפכה האקולוגית הושלמה בהצלחה מוחלטת, אך גם לא ניתן להכחיש כי השפעותיה אינן ניכרות. אחד האפטר שוקים המעניינים ביותר הוא נושא הקיימוּת.

קיימוּת, Sustainability באנגלית, היא הצורך להמשיך ולהתקיים לאורך זמן, לשרוד שינויים בדרך לקיום ארוך טווח. המונח, שהושאל מהאקולוגיה, כבר הפך מזמן לחלק בלתי נפרד מהעולם העסקי, ונקרא קיימות עסקית, או Corporate Sustainability.

"הקילו וואט הכי זול הוא זה שאתה לא משתמש בו" (דלווין ליין, חברת בריטיש גז)



אחת החברות הראשונות להכריז על חזון של קיימות עסקית היא "הרמן מילר", המייצרת ריהוט וציוד משרדי. ככל שהתקרבה למטרה לייצר אפס פסולת עד שנת 2020, כך דיווחה בהתאמה על ירידה בהוצאות תפעוליות ואחרות. גם בישראל, חברות כמו "תרמוקיר" הקטינו הוצאות ייצור בעקבות מחזור פסולת או שימוש בשאריות, ואגב כך הפחיתו גם רמות זיהום, והכל תחת הסיסמה "לעשות את מה שנכון. נכון".

אבל נתחיל מההתחלה. החיבור האקולוגי-עסקי התחיל לא בייצור או במסחר, אלא בסביבת העבודה. "בשנים האחרונות גוברת ההבנה שבנייה ירוקה היא קריטית לעסקים", מסביר שי אילון, אדריכל מומחה לאדריכלות ירוקה. "בנייה ירוקה חוסכת שליש מהוצאות התפעול השוטפות על תאורה, קירור, חימום ומים, ולמרות שעלות הבנייה גבוהה ב-5 אחוזים, ערכו של כל הפרויקט עולה ב-7.5 אחוזים וההשקעה מחזירה עצמה ומניבה רווחים תוך שנים מעטות".

בוולמארט בוחרים בדרך הירוקה. קרדיט: Shutterstock





פחות היעדרויות, יותר תפוקה בעבודה

אבל חיסכון איננו הערך היחידי בבנייה אקולוגית, וחברות שבדקו את תפוקתן במשרדים שנבנו נכון, לעומת מבנים ללא תאורה טבעית ואוורור מספק, גילו ממצאים מדהימים. "זה מאוד אינטואיטיבי", ממשיך אילון. "מסתבר שבמבני משרדים ירוקים, יש קרוב למחצית ממספר ההיעדרויות בעקבות מחלות, משום השימוש המופחת במזגן. במבנים מסוג זה אנשים נמרצים יותר, מספיקים יותר בכל שעת עבודה, ואפילו מקלידים מהר יותר". בעצם, עבודה במשרד חשוך, לפי אילון, משרה על העובדים מצב רוח מלנכולי שמזכיר את מה שאנחנו חשים בחודשי הסתיו והחורף.

ההשפעות של שילוב הסביבה בעסקים רלוונטיות לא רק לרמות התפוקה ומצב רוחם של העובדים, אלא גם ללקוחות החברה. מחקר שבוצע ברשת הסופרמארקטים האמריקנית, "וולמארט", גילה כי כאשר יש תאורה טבעית על הפירות והירקות – אנשים קונים יותר. "מאותו רגע, כל סניף חדש שנבנה ברשת, מתוכנן בצורה ירוקה", מוסיף אילון. "זה פשוט משתלם יותר".

"אין לי ספק שככל שעובר הזמן, חברות שבוחרות להתעלם מההשפעות הרחבות יותר של העסקים שלהן ייכשלו בשוק התחרותי של קיימוּת עסקית, וחברות שמבינות שהעולם משתנה, יתפסו את מקומן" (טום איידל, עיתונאי)


בנייה ירוקה מקיימת סביבת עבודה יעילה ונמרצת. אילוסטרציה: Shutterstock

אם עד לאחרונה, מספיק היה להדביק תו ירוק בשביל לקרוץ לרצון האנושי הטבעי לשמור על הסביבה, כיום הפכה החשיבה האקולוגית לחלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה העסקית הכוללת. בשנים האחרונות אנחנו רואים בבירור את ההשפעות הרחבות הקשורות לקיימות, כאשר מי שאך אתמול נחשב לחסין, אינו מצליח לשרוד בעולם שמשתנה במהירות. בחו"ל הדוגמאות רבות, ובישראל הדוגמה הטובה ביותר היא שוק התקשורת.

"כולנו ידענו ששוק התקשורת לא אמין ולא צודק, וככל הנראה גם המנהלים ידעו, אבל לא הייתה להם המוטיבציה לעשות שינוי", מסבירה טלי בר-לב ציון, מייסדת ומנכ"לית Customer Obsession, המייעצת לעסקים כיצד לשפר את מערכות היחסים שלהם עם לקוחותיהם. "התכנון היה לטווח קצר בלבד, ולהבדיל מאספקטים אחרים של עסקים, קיימות היא החלטה שצריכה לבוא מלמעלה".

"קיימות בעצם מדברת על החיים שלנו פה לאורך זמן, והדרך הכי טובה לעשות זאת היא לוודא שהלקוחות ימשיכו להגיע", ממשיכה בר-לב-ציון. "הקשר עם הלקוח הוא הנכס החשוב ביותר של העסק, בייחוד כשמצליחים לגרום לו לשווק את העסק ולדבר עליו בצורה חיובית. אני קוראת לזה 'להכניס את הלקוח לדירקטוריון', כי המשמעות היא שכל החלטה, קטנה כגדולה, נבחנת אם היא טובה ללקוח. כלומר, מאחדים את האינטרסים של מי שמוכר ומי שקונה, וזה לא מובן מאליו". אולי לא כרגע, אבל בעוד חמש, עשר או עשרים שנה – זה יהיה מובן מאליו לכולם.

"קיימות היא ההזדמנות הרווחית ביותר במאה הזו" (בן קלארק, קראפט פודס)