עלו על הסוס. אילוסטרציה: shutterstock

ישראלים נוטים למאניה דיפרסיה קלילה. אנחנו רואים עצמנו כמעצמה כלכלית-צבאית-מוסרית, ובו בזמן כרפובליקת בננות - מדינת עולם שלישי אוכלת יושביה. כנראה שהכל נכון, אבל מה לעשות, שכשמדברים על חדשנות ועל יזמות טכנולוגית אף יבבן סידרתי לא יוכל להגיד שאנחנו לא בחוד החנית.

מלבד תאגידי תוכנה וחומרה כמו "אמדוקס" ו"נייס", אנחנו מובילים את העולם בכמות הסטארט אפים לנפש, כשרבים מהם הופכים להצלחות גדולות ולאקזיטים מפוארים. אז רגע לפני ההצלחה הגדולה, קיבצנו עבורכם את ההבטחות הסטארט אפיות הישראליות שעוד לא מדברים עליהן. נא להוציא פנקס ולרשום.

ג'יני (Jinni)


ג'יני, שיושבת לה בראש העין, באה לסגור את הפינות ש-iMDB המוכר והטוב השאיר פתוחות. iMDB הוא מאגר המידע הגדול בעולם לקולנוע וטלוויזיה, אך ג'יני מכניסה לתוכו נשמה, כלומר – טעם אישי, חשק, אווירה ונסיבות. איפה קבור הכלב? כשיודעים מה מחפשים נכנסים ל-iMDB, אבל כשמחפשים בלי לדעת מה, כלומר רוצים לדעת באיזה סרט לצפות – צריך להגיע לאתר אחר.

"מה שמייחד את ג'יני הוא ההבדל בין Search ל-Discovery. כשיודעים מה מחפשים עושים Search וכשלא יודעים עושים Discovery", אומר יוסי גליק, מקים החברה והמנהל שלה, בעל ניסיון של 15 בפיתוח טכנולוגיה לתעשיית הבידור. "רצינו לקחת את הדברים עליהם חשבו הבמאים והתסריטאים כשהם יצרו את הסרטים שלהם, ולהפוך אותם לפרמטרים להגדרה וחיפוש. כך בעצם יצרנו חשיבה אנכית ועשינו Reverse Engineering לסיווג התוכן, התחלנו מהתוצאה הסופית והתחלנו משם. זה עובד באופן אוטומטי, שזה משהו שרק ג'יני הצליחה לעשות".

הצלחות: הסכם עם מייקרוסופט (XBOX)
משקיעים: בלגקום TV ואחד השחקנים הגדולים ב-Connected TV

צילום מסך מתוך אתר ג'יני

פאשן טראפיק (Fashion Traffic)


תהום הייתה פעורה עד לאחרונה בעולם האונליין של האופנה, בין הטראפיק הבלתי נדלה שמושכים אתרים, בלוגרים ואושיות פייסבוק וטוויטר מובילים מהתחום, לבין בתי האופנה המוכרים את מרכולתם. חוסר התקשורת ברשת הרג כל פעילות אונליין בשוק האופנה עוד לפני שזו קמה, עד שבאו צמד יזמים כחול-לבן, חנן מעין ושי רזניק, שכבר ניסו את מזלם עם מיזם אופנה קודם. החברה שהקימו השניים, פאשן טראפיק, היא בעצם מרכז (hub) פרסומי שמגשר ומחבר בין המוכרים לבין בעלי הדעה. כמה פשוט, ככה גאוני.

צילום מסך מתוך fasion traffic

הפלטפורמה של פאשן טראפיק מאפשרת למוכרים לפרסם את המוצרים שלהם לקהל מפולח וממוקד בעל כוח קנייה אדיר (תחת מודל עסקי של גזירת קופון קטן מכל עסקה). "בלוג הוא מדיה מאוד אישית, ואנשים שקוראים בלוג מסויים עושים זאת כי הם מתחברים אישית לתכנים ולכותב. לבלוגרים מובילים יש קהל קוראים גדול מאוד ונאמן מאוד", מסביר את הרציונל העסקי מאחורי הקמת פאשן טראפיק המנכ"ל חנן מעין, שעזב לשם הפרויקט את תפקידו כמנכ"ל אתר ההיכרויות המוביל בישראל, JDate. "מה שאנחנו עושים, זה לקחת את ההשפעה הניכרת של בלוגים מסויימים בתחום האופנה ומציעים לתעשיה את החתיכה שהייתה חסרה להם כדי להצליח גם באונליין".

הצלחות: גיוס למעלה מ-1,000 בלוגרים וכ-130 מפרסמים בארבעה חודשי פעילות בלבד.
משקיעים: קבוצת מטומי

קבוצת שטרודל



בעתיד לא צפוי להיות ערך רב לחומרה שברשותו של משתמש הקצה, כי העולם כולו עובר לחיות על ענן. זה פשוט יותר, מצריך השקעה פחותה הרבה יותר (שלא לומר כמעט אפסית), ונוח יותר לשימוש ולתפעול. אימיילים, גיבויים וכמעט כל תחום אחר יושבים על השרתים של מישהו אחר, וזה יקרה בקרוב גם לעולם הטלפוניה. שטרודל LTD, שפועלת משנת2007, הצליחה לגשר על הפער בין המורכבות של מערכות המידע לניהול של כלל שירותי התקשורת והטלפוניה – על גבי ענן.

"אנחנו יודעים להעניק שירותי טלפוניה מתקדמים במודל ענן, בשכירות חודשית", מספר אחד המקימים, ניצן גוטמן. "זה כולל שירותי מרכזיה וקול סנטר, כלים לניהול קשר עם לקוחות ועוד. השימוש במודל הענן מאפשר לנו להציע את השירותים הכי מתקדמים בחיסכון משמעותי בכסף, וזה לא משנה אם זה לקוח פרטי או תאגיד ענק. אחד הדברים הגדולים שעשינו, למשל, לשלב בין עולם שיחות הוועידה הטלפוניות ושיחות הווידאו במחשב או בסמארטפון".


צילום מסך מתוך אתר החברה

הצלחות: פרס המוצר החדשני לשנת 2009 בתערוכה הבינלאומית אסטריקון בוושינגטון, ארה"ב, מטעם חברת Digium, המובילה העולמית בקוד הפתוח בטלפוניה.
משקיעים: הון עצמי בשווי מיליוני דולרים.


Blabla (שם זמני)

כשיזם מצליח בעל קרידנשלס אומר שהפרויקט הבא שלו עומד להשפיע על התרבות האנושית יותר מאשר ויקיפדיה, וכשהוא מוכן לשים את כספו היכן שפיו נמצא ולעזוב הכל בשביל לקדם את הרעיון שלו – מומלץ להקשיב. זה מה שעשה מישר מאירי, ממקימי שייקר (Shaker), המיזם הישראלי המצליח שהביא את החוויות הסוציאליות לפייסבוק דרך הקמת פאב וירטואלי. שייקר זכתה בפרסים וגייסה 15 מיליון דולרים בדרכה לרילוקיישן בארה"ב, אבל מאירי ירד מהעגלה ועלה על עגלה אחרת, אותה בנה יחד עם כמה חברים.

אז נכון שהמיזם עדיין בחיתוליו, אבל הוא נבנה בצורה נבונה (וסודית!), ובכלל, מאירי הוכיח שלא מומלץ להמר נגד החזון הטכנולוגי-חברתי שלו. אחרי המיזם החברתי-וירטואלי שלו הוא פונה לכיוון החינוכי-לימודי. ״לא משנה כמה התקדם העולם, החינוך לא התקדם הרבה במאות האחרונות. אין עדיין שום גורם רציני שעושה את הלימוד חינמי, כיפי, פתוח ונגיש לכולם", הוא פוסק. "זה בדיוק מה שאנחנו מתכוונים לשנות במיזם הזה. בעוד כמה שנים לא יהיה בנאדם אחד שלא יכיר את הפרויקט הזה״.
 
הם עוד יעשו לנו בית ספר. אילוסטרציה: shutterstock
הצלחות: עדיין אין
משקיעים: עדיין אין