היופי שבפלסטיק (צילום: מתוך מגזין חברת Melissa)

הפלסטיק, בהגדרתו, הוא תוצר של תרכובות סינתטיות או חצי סינתטיות. על פניו, לא חומר-גלם 'סקסי' במיוחד - מה שמקשה להבין את השתלבותו המוצלחת בתחומי העיצוב והאופנה בשנים האחרונות. זאת, כשעד לפני כמה שנים העדיפו מעצבי-הפנים חומרי-גלם טבעיים ו'נחשבים' יותר כמו עץ או אבן, בעוד שעולם האופנה התפרש על פני מבחר עשיר של בדים וחומרים זמינים אחרים.

לפלסטיק תמיד היה מקום בעולמנו, גם אם נחשב לאחיהם החורג של חומרי-הגלם הטבעיים והיקרים יותר. מאחר שנעשה בו שימוש בעיקר בתעשיית מכשירי חשמל ומוצרי אחסון, הוא נתפש יותר כחומר פרקטי ורק בשנות ה-60 של המאה הקודמת הוא החל לחלחל לעולם העיצוב. אלא שאז הוא נחשב כאלטרנטיבה זולה למי שמסיבות שונות לא רצה או יכל להשקיע בחומרי-גלם איכותיים יותר.

לא קוריוז

כחלק מהנטייה להמציא מחדש את הגלגל, הצליח הפלסטיק להשתלב אט-אט גם בעולם הריהוט ועיצוב הפנים. יתכן שבתחילה השתמשו בו המעצבים על תקן קוריוז בלבד, מתוך הנחה שלא יצליח, אך לאחר שהמוצרים שבהם הוא שולב החלו לצבור פופולריות דאג כל מעצב שכיבד את עצמו להוציא תחת ידיו מספר דגמי פלסטיק.

על אף שתפקידו המקורי של הפלסטיק נשמר עד היום, כחומר-גלם למוצרים בשימוש יומיומי, עם הזמן שודרג מעמדו לכדי טרנד עיצובי של ממש המשולב בבתים שמעוצבים בקו מודרני ונקי. המבקרים מצקצקים עד היום לנוכח הבחירה בפלסטיק במקום בחומרי-גלם אציליים יותר כמו עץ ואבן, אבל נדמה כי היחס האמביוולנטי כלפיו לא מונע ממנו להמשיך ולהדהד בעולם העיצוב.

עיצוב בצבע ובחומר (צילום: coscurro)

רואה לך בעיניים (צילום: shutterstock)

אופנתי זה לגיטימי

כניסת הפלסטיק לעולם האופנה לא מובנת מאליה, ומדובר בתופעה שהתגברה בעיקר בשנים האחרונות. השתלבותו בעולם התכשיטים נראתה כבר בשנות ה-60 וה-70, אך אין ספק שחדירת הפלסטיק לתחומים רבים חריגה בשיעוריה. מעצבי התכשיטים בישראל, שבאו לעתים מרקע של עיצוב תעשייתי, מצאו בו עניין כחומר-גלם מגוון וצבעוני שהודות לתכונותיו הפולימריות מעניק מרחב לתמרון ועיבוד.

מעצבים שהשתמשו בפלסטיק החלו לצוץ כפטריות אחר הגשם, וביניהם נמנו כאלו המוכרים לנו עד היום כמו ליאת גינזבורג ושלי דהרי. על מנת להעניק לגיטימציה לעיסוק בחומר זה, הוקם ה'פלסטיק שוק' - פרויקט שנועד לתת במה למעצבים צעירים, שהוא פרי יצירתן של שתי יזמיות צעירות, רוני כהן ויעל אורנשטיין. מאז הקמתו בשנת 2006, מתקיים היריד כל השנה בתל אביב ומצליח לשמר חוג מעריצים נאמן.

או, מליסה (צילום: מתוך מגזין חברת Melissa)

הכיבוש הרגלי

במקביל, הוחל ביבוא נעלי 'מליסה' - מותג ברזילאי אלמוני, שהתמקד בנעלי גומי שהאטרקטיביות שלהן היתה אז מוטלת בספק. אלא שבמהלך שיווקי ותקדימי שיתפו היבואנים פעולה עם המעצבת האוונגרדית ויויאן ווסטווד, והצליחו לשוות לנעלי הגומי תדמית של אקססורי אופנתי לכל דבר. הצבעוניות התוססת שלהן ושורת סלבס שהסתובבו עימן בראש חוצות (קייטי פרי, לדוגמה), רק הוסיפה להצלחתן.

מה יהיה?

אין עוררין על כך שהפלסטיק הוכיח גם לסקפטיים בינינו שהוא כאן כדי להישאר, וכי לא מדובר בגימיק חולף. יותר משהיא העידה על איכותו והתאמתו של הפלסטיק לעולמות העיצוב והאופנה, הצלחתו העלתה סימני שאלה לגבינו בתור צרכנים. אך כיום, משהצליח לקבע את מעמדו, נדמה כי השימוש בחומר הסינתטי הזה לא היה מעולם טבעי יותר.