הפלייליסט הרג את הג'וקבוקס (צילומים: eyeliam, charlottel עפ"י cc)

 

יש האומרים כי מוסיקת-רקע היא שעושה את המקום. מסעדה טובה לא יכולה להסתפק רק באוכל טוב ומרגש או בשף צבעוני ומלהיב, ומי שנכנס לבית-אוכל מחפש גם אווירה שתתאים לחוויה - עוד לפני שהתיישב. אם חשבתם שהמוסיקה נבחרת על-פי טעמו של השף או של אחד המלצרים, טעיתם. אם חשבתם שלכל מסעדה יש 3MP עם המוסיקה הנבחרת, או אולי פטיפון עם תקליטים משנות השישים - שוב טעיתם.

 

בונים תפריט מוסיקלי

המוסיקה היא עולם בפני עצמו, אשר יש מי שדואג שתתאים לכל מקום לפי טעמם של הבעלים, המלצרים, ובראש ובראשונה הלקוחות. לשם כך, ישנן מספר חברות האמונות על המוסיקה למסעדות ולמקומות בילוי. הגדולה שבהן, חברת YCD, מפעילה מוסיקה ביותר מ-3,500 אתרי אוכל ובילוי בישראל, ואצל עוד אלפי לקוחות ברחבי העולם - וכל זאת, במקצועיות ובדרך ייחודית. יצאתי לראות איך העסק המוסיקלי הזה עובד, יחד עם גיא קונפורטי סמנכ"ל השיווק של YCD Atmosphere; וניצן דגן מנהל מחלקת המוסיקה של החברה, האמון על התוכן המוסיקלי המושמע בנקודות הפעילוּת השונות.

מוסיקה תלוית מקום וזמן (אילוסטרציה: Ariel da Silva Parreira)

לדברי דגן, החברה מעסיקה עורכים מוסיקליים הבונים תפריט עדכני בכל חודש, לפי אופי הלקוח והתוכן המוסיקלי שמעניין אותו או מתאים לסגנון המקום. החברה מתקינה אצל כל לקוח מחשב עם תוכנה, אליו היא משדרת מהמרכז שלה את התכנים החודשיים, ובמקרה הצורך גם שינויים מיידיים. דוגמה לכך התרחשה בנובמבר האחרון, לאחר מותו של אריק איינשטיין. החברה ביצעה שינויים מיידיים לכל הלקוחות שרצו בכך, וביום ההלוויה הושמעו רק שיריו של איינשטיין. במידה שיש מי שרוצה להסיר שיר שנמצא בפלייליסט של החודש, מכל סיבה שהיא, השיר יבוטל ולא יופיע יותר ברשימות של המקום.

 

מוסיקה יוצרת אווירה

פעילות נוספת של YCD היא מסכים אינטראקטיביים, המשדרים מסרים שיווקיים המשולבים בקליפים מוסיקליים, במודעות ובהודעות של העסק. קונפורטי אומר כי החברה דואגת לכל ההתחשבנות של בעל העסק עם עולם התוכן המוסיקלי, כולל העברת התשלום על זכויות היוצרים של המוסיקה. לדבריו, עסק קטן של 150-100 מקומות ישיבה עשוי לשלם כ-400 שקל עבור תמלוגים, ועוד כ-350 שקל כדמי שירות לחברה עבור עמדת המוסיקה ועריכת התוכן החודשית.

רומנטיקה מוסיקלית (צילום: roger kirby)

בביקור שערכנו בסניף רשת BBB בקניון M הדרך, נפגשנו עם לקוח נלהב של YCD. טל, מבעלי הסניף, סיפר שמסכי הטלוויזיה עם הקליפים המוסיקליים ברחבי המסעדה הם חובה למקום כמו BBB. לדבריו, ללא המוסיקה חסרה למקום האווירה שכה חשובה על-מנת לרַצות לקוח ולגרום לו להזמין עוד משקה או מנה. כך גם ברשת ארומה, בה מנוהלים כל מסכי המסרים והקליפים ע"י YCD תוך תיאום עם הקו המוסיקלי של הרשת, כאשר בפס-הקול משתלבים האמנים הקשורים עימה מוסיקלית.

 

שיר בוקר, שיר ערב

לסיכום, שאלתי מה עדיף: השמעה של מוסיקה ממערכת מוסיקלית פרטית או ממקלט רדיו - או דרך ניהול מרכזי כמו ש-YCD מציעה. לקונפורטי ודגן אין ספק: כאשר מצד אחד, החברה דואגת לתוכן ולחוקיות השימוש בו; ומצד שני, שומרת על קו מוסיקלי עדכני ותואם לאווירת העסק ולקהל הלקוחות - כולל התאמה ללקוחות יום או ערב, מאחר שיש שירים המתאימים לבוקר וכאלה שיתאימו רק לערב – המסקנה היא אחת: מוסיקה היא עסק למקצוענים.

 

* הכתבה פורסמה באדיבות אתר אכול ושאטו.