לא עוצרת באדום. דניקה פטריק. sutterstock

שוויון הזדמנויות בין המינים הוא אחד מאבני היסוד של הדמוקרטיה הליברלית המערבית, גם אם הפרקטיקה עדיין לא עומדת ברף הגבוה שהעמיד העיקרון עצמו. לכדורגלניות יש מונדיאל, טניסאיות מושכות מיליוני חובבי טניס למגרשים, וישראליות בנות 18 בוחרות לשרת בתפקידי לוחמה בצבא. בחתירה שלהן לשוויון, נשים אף מתעקשות להיכנס לזירות (לא מטאפוריות) שאי אפשר להגיד עליהן שהן ההמצאות המוצלחות ביותר שלנו הגברים – אגרוף.

אבל קשה להגיד שגברים ששים לראות נשים כשוות בפעילות גופניות מלאת טסטוסטרון ואנדרנלין. אז כדי שהאגו השברירי שלנו יחזיק מעמד, אנחנו אומרים שהכדורגל שלהן מצחיק, שלטניסאיות אין את העוצמה שיש לגברים, שלוחמות זה קוריוז וששתי נשים שהולכות מכות זה בכלל רעיון שלנו. אבל מה עושים כשאישה נכנסת לאחד ממעוזי הגבריות האחרונים שעוד נותרו על תילם, ועוד דרך הדלת הראשית, ומשאירה את בני המין "החזק" לאכול את האבק שלה? ומה עושים אם האישה הזו לא רק נותנת בראש, אלא גם נראית כמו מיליארד דולר? כנראה ששותקים.

"שומעת, את לא כל כך גרועה. יחסית לבחורה" (דניקה פטריק)




עולה על הכביש


בשנת 1992 החלה ילדה בת 10 מוויסקונסין, ארה"ב , להשתתף בתחרויות קארטינג, והתאהבה בנהיגה. 13 שנה מאוחר יותר הצטרפה דניקה פטריק ברוב הוד, הדר וכיסוי תקשורתי, למסלול המרוצים האמריקני היוקרתי "אינדיקאר". במאי 2005, כבר אפשר היה לנסות לעקוב אחריה  בקודש הקודשים של תחרויות המרוץ – ה"אינדי 500", האישה הרביעית בלבד ששמה גז על המסלול . כולם התלהבו, אבל בה בעת, חיכו לנפילה שלה.

פטריק לא הייתה להיט תקשורתי רק בגלל שהיא אישה שאף גבר בחיים לא יעז להעיר לה בכביש. מלבד כישרון הנהיגה שלה, בורכה פטריק במראה מלבב, בכריזמה שלא מביישת את הסלבים של הוליווד ובאמביציה להיות אייקון אמריקני.

ושכולם יקנאו. דניקה פטריק shutterstock




המסלול המהיר לתהילה

מתחילת הדרך שווקה נהגת המרוצים כאישה פורצת גבולות, ששברה בכוחות עצמה מחסום נוסף שעמד בפני נשים. כעת, יוכלו ילדות קטנות להוסיף חלום נוסף לרשימה שלהן, וגם אם לא חפצו לטוס על הכביש ב-200 קמ"ש, עדיין יש להן מישהי להעריץ, שגם הבנים בכיתה יהיו שמחים שתעשה להם סיבוב דאווין בשכונה. במהלך ההיסטוריה, ה"אינדיקאר" ידע נשים נוספות על מסלולו. הן אמנם לא רשמו הישגים דומים לאלה של פטריק, אבל יכול להיות שהחיסרון המרכזי שלהן טמון בהיעדר מראה שמכיר את מסלולי הדוגמנות באותה מידה שהוא מכיר את מסלולי המרוץ, בתוספת מכונת שיווק משומנת ויעילה ביותר.

כמו ספורטאים רבים אחרים ששוברים מחסומים, פטריק וסוכנות הטאלנטים שמאחוריה, ידעו לנצל את תדמיתה הציבורית ואת המשמעות של הצלחותיה בעיני האמריקנים. מאז פרצה לתודעה, הופיעה פעמיים על השער של "ספורטס אילוסטרייטד", התראיינה ל"פלייבוי", הצטלמה בבגדי ים, פיארה דירוגים של הנשים הסקסיות בעולם, הופיעה במשדר היקר ביותר בשנה הקלנדרית האמריקנית (גמר ליגת הפוטבול, הסופרבול), קיבלה תפקיד אורח ב-CSI ניו יורק ואפילו דיבבה את דמותה המצוירת ב"משפחת סימפסון".


קצרה הדרך למסלול הדוגמנות. דניקה פטריקה shutterstock

מה בין כל אלה לנהיגת מירוצים?

כשנכנסה דניקה פטריק בפעם הראשונה למכונית במירוץ "אינדי 500", אחד משלושת התחרויות החשובות בעולם המירוצים, 400 אלף איש גדשו את האצטדיון והרייטינג זינק ב-40 אחוזים ביחס לשנה הקודמת. זו הייתה שנתה הראשונה כמקצוענית והראשונה שלה בתחרות. כשדניקה הובילה במירוץ בארבע הזדמנויות שונות, היה ברור שפסו מן העולם צקצוקי הלשון שטענו שהיא קוריוז והמצאה יח"צנית ולא נהגת שהיא פנומן. בסופו של דבר, פטריק ביצעה טעות וסיימה במקום הרביעי, הגבוה ביותר לאישה אי פעם.

שלוש שנים מאוחר יותר, היא הפכה לאישה הראשונה שזוכה במירוץ "אינדיקאר", כשהשאירה את כולם מאחור ב"אינדי יפן 300". ב-2009 שברה את השיא שהיא עצמה הציבה וסיימה את ה"אינדי 500" במקום השלישי. בין לבין, גרפה עשרות מיליונים מהתדמית המתוקתקת שלה ומהפנים והגוף שהעניק לה הבורא. אם כבר שוויון בין המינים, אז מה שלדיוויד בקהאם מותר, מותר גם לדניקה פטריק, נהגת המרוצים הגדולה בכל הזמנים. נקודה.

"אני הייתי מתעצבנת אם בחורה הייתה מנצחת אותי, אז אני יכול לדמיין איך הבחורים מרגישים עכשיו" (דניקה פטריק)