סצנות מיסטיות בחלל פיקטיבי. מעבודותיו של אנדריאס פרנק

 

אנדריאס פרנק (Andreas Franke), צלם אוסטרי הפועל זה למעלה מ-20 שנה, התפרסם בזכות האפקטים הסוריאליסטיים שהוא מוסיף לצילומיו והתכנון המדוקדק של כל פרט בהם, באופן שלא משאיר שום מקום למקריות. לדבריו, "חשוב לי לנצל את ההתפתחות הטכנולוגית של הצילום, במטרה להגיע עד לגבולות של המראה הצילומי. היכולות החדשות סוללות בפנינו את הדרך לדמיון וליצירתיות".  

מאחר שפרנק צילם בעבר עבור מותגי-על עולמיים - ביניהם בן אנד ג'ריס, קוקה קולה, פורד, ג'נרל אלקטריק, ג'ילט ורבים אחרים – אפשר לומר עליו כי הוא כבר ראה עולם בחייו. הוסיפו לכך את תשוקתו העזה לתחביב הצלילה, אליה הוא לוקח תמיד את מצלמותיו, והתוצאה היא תמונות שחוצות את קו הגבול שבין הדמיון למציאות.

 

מסתרי העולם שמתחת למים (צילום: NOAA's National Ocean Service עפ"י cc)

אצות מטיילות, דגים צוללים

'סטאברוניקיטה' (Stavronikita) היא ספינת-משא יוונית שאותרה בתחתית האוקיאנוס, בסמוך לאי הקריבי ברבדוס. דליקה קטלנית שפרצה בה לפני למעלה משני עשורים הביאה להטבעתה במצולות הים, ונדמה היה ששם היא תישאר לנצח, מאובנת ועזובה. אבל לאוקיאנוס היו תוכניות משלו, ועם השנים נמלאה הספינה במין 'ריהוט' מופלא ומלא חיים: אינספור אלמוגים בוהקים, ספוגי-ים וצדפות מצאו בית בירכתיה, ואילו התרנים והסיפון הפכו לתפאורה ססגונית של שלל דגים וחיות-ים.

ספינה טרופה כאתר צילומים (צילום: NTNU Vitenskapsmuseet עפ"י cc)

וכך ראה אותה פרנק בראשונה כאשר צלל מעל השלד שנותר ממנה. המחזה רב-ההוד שנגלה לעיניו שבה את ליבו. בעקבות זאת, חדרה בו כמיהה להפוך את הספינה לאתר של צילומים ביזאריים - ובו-בזמן מקסימים - שיורכבו משילוב בין נופי הספינה לבין סצנות שיצולמו בסטודיו שלו באוסטריה. "בפרויקט הספינות הטרופות", הסביר פרנק, "אני רוצה להעביר את הצופה לעולמות מוזרים, לסצנות מיסטיות בתוך חלל פיקטיבי".

 

ראי לתמורות הזמן

טובלת בים של זהב

מראה הספינה דמָה בעיני רוחו למין נוף חדש שהוסר מעליו הלוט, כאשר הספינה משמשת כראי המשקף למתבונן בה את תמורות הזמן והשנים החולפות. כמוטיב שיוביל את צילומי הספינה בחר פרנק את הרוקוקו, הסגנון האמנותי שהציג את חיי האצולה באירופה של ראשית המאה ה-18 באופן מצועצע ועליז בצבעי פסטל וזהב. וכך, תוך שילוב דמויות שצילם בסטודיו שלו, ברא פרנק עולם חדש של דימויים שסימלו את הנהנתנות וחיי המותרות שאיפיינו את התקופה.

נשים מגונדרות ופודלים מפונפנים

באחד הצילומים נראות שלוש נשים צעירות, לבושות במיטב מחלצותיהן, שהתכנסו לשיחת רכילות קלילה במסגרת פיקניק מפואר למרגלות הספינה. לצידן הציב פרנק כלבי פודל מפונפנים ומסביב להן הציב שפע עוגות ומתאבנים בכלי פורצלן מבריקים, כשמעל לכל שטים דגים בניחותא כאילו מאז ומתמיד היו הנשים הגנדרניות חלק מנוף דגיגותם.

הדוניזם מתוק

בצילום אחר הציב פרנק על סיפון הספינה כורסה מרופדת, מעוטרת בפיתוחי עץ, כשעל הארץ סביבה פיזר מבחר עוגות מעוצבות, נוטפות ריבה ומפתות. על הכורסה הוא ביים אישה בלבוש מהודר, שרועה בתנוחה אדנותית ומתענגת על עוגת קצפת. המראה הכללי מעורר אסוציאציה למארי אנטואנט ולאמירה המיוחסת לה, "אם אין לחם, שיאכלו עוגות", ולא בכדי: היא לעולם תיזכר כרעייתו של המלך לואי ה-16, ששלט בצרפת בעת המהפכה הצרפתית – אותה מהפכה ששמה קץ לסגנון הרוקוקו. קריצה נוספת שתל פרנק בתמונה, בדמות כדורי השוקולד בני-זמננו של פררו רושה, העטופים בנייר זהב – צבע שאיפיין את אמנות הרוקוקו.

 

24 מטר בעומק הים

מביטים עמוק בים

12 תמונות מרהיבות צילם פרנק לפרויקט Stavronikita, שהוא חלק מסדרת צילומים ששמה 'העולם הטובע' (The Sinking World). הצילומים הוצגו בתערוכה על הספינה עצמה, כאשר על דפנותיה הצמיד פרנק את התמונות באמצעות מגנטים חזקים שהודבקו בצידן האחורי – והכל בזהירות מרבית, שלא להפריע לשוכני הים או לפגוע בחיים השוקקים של צמחי המים שעל קירות הספינה. על מנת לצפות בתערוכה, נדרשו המבקרים לצלול 24 מטר לעומק הים. התערוכה הסתיימה באפריל שנה שעברה, אולם בתחילת החודש השיק פרנק תערוכה חדשה, Phantasy Fairytale, שתינעל בסוף מאי השנה.

תיעוד התערוכה ושלבי הקמתה על הספינה (צילום: Artwork Company עפ"י cc)

הקונספט שבחר הפעם פרנק לתערוכה, שגם היא צולמה במעמקי למים, הוא סיפורי אגדה מערביים שכוללים גיבורים כמלכת השלג וכיפה אדומה. למעוניינים, גם תערוכה זו מוצגת מתחת לפני הים, באוקיאנוס ההודי, אך בשונה מקודמתה אין חובה להירטב בצלילה. כל שנדרש הוא להזמין מקום במלון Huvafen Fushi שבאחד האיים המלדיביים תוך כדי שכשוך בספא התת-מימי המשקיף על אתר התערוכה.

 

* צילומיו של אנדריאס פרנק בכתבה - באדיבות פורטל הצילום Photolight.